D.A.N.C.E. TM | Dance. Artists. Network. Conference. Encounter – unul din cele mai importate evenimente destinate dansului contemporan românesc – te invită să descoperi dansul prin film, marți 27 iunie, de la ora 20:30, la Cinema Victoria Timișoara.
Programul Moonlight – night of Romanian dance films cuprinde 5 scurtmetraje despre dans propuse de Indie Box, Fundația Gabriela Tudor, Simona Deaconescu & Tangaj Collective și Unforl Motion. Acestea vor fi introduse live de artiștii Alexandra Bălășoiu, Simona Deaconescu, Maria Beatrice Tudor și Cosmin Manolescu.
[𝐬𝐡𝐢𝐩 𝐨𝐟 𝐟𝐨𝐨𝐥𝐬] 𝟐𝟎’, 𝟐𝟎𝟐𝟏, film de dans
Concept și interpretare: Virginia Negru, Alexandra Bălășoiu, Denis Bolborea, Cătălin Diaconu
Regie și imagine: Gabriel Durlan
Imagine: Victor Păcurari
Montaj și colorizare : Adrian Stratulat
Muzică, mix și master: Cătălin Diaconu
Design de sunet: Denis Bolborea
Producător: Indie Box
Cu sprijinul: Caleido.
Co-finanțator: Administrația Fondului Cultural Național
[𝐬𝐡𝐢𝐩 𝐨𝐟 𝐟𝐨𝐨𝐥𝐬] este un film de dans creat ca un ritual de îmbrățișare a haosului și absurdității. Patru dansatori călătoresc printr-o multitudine de spații, într-o ”barcă” empatică, care le permite întâlnirea unor lumi interioare complexe cu răbdare și înțelegere, lăsând deoparte așteptările și stereotipurile. Aceștia îmbrățișează diversitatea posibilităților de a fi, găsind în mișcare modalități poetice și creative de a întâlni necunoscutul și de a face pace cu absurditatea înconjurătoare. Dansul devine o metodă de a supraviețui sufletește și de a te scufunda în propriile adâncimi, o modalitate de reconciliere cu natura noastră haotică. ”Nebunia din mine salută nebunia din tine.”
𝐛𝐨𝐝𝐲 (𝐢𝐧) 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐢𝐭𝐢𝐨𝐧, 11′, 𝐯𝐢𝐝𝐞𝐨-𝐚𝐫𝐭, 𝟐𝟎𝟏𝟗
De/Cu: Simona Deaconescu,
Video: Carmen Tofeni
Curator: Olivia Nițis
Producător: Experimental Project
Co-organizator: NYFA – The New York Foundation for the Arts (SUA)
Co-finanțator: Administrația Fondului Cultural Național
Cu sprijinul: ERSTE Foundation
𝐛𝐨𝐝𝐲 (𝐢𝐧) 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐢𝐭𝐢𝐨𝐧 conectează un corp tensionat muscular, aflat într-o mișcare imperceptibilă pe un covor de pământ. Camera video călătorește extrem de lent, creând un macro peisaj corporal, alb-negru, acompaniată de sunetele Planetei Pământ, înregistrate de NASA. Tensiunea corpului concurează tensiunea solului.
”În această lucrare video conectez ideea unui corp aproape static cu principiul geolocalizării și ideea de „casă”. Dumitru Sandu (cercetător în domeniul demografiei) vede migrația ca un continent, un arhipelag, un sistem hidraulic în continuă mișcare. Țara noastră a intrat într-un fel de a treia etapă a migrației. Cinci persoane pe oră călătoresc din România către alte țări. Uneori, membrii aceleiași familii se reunesc, într-o comunitate diferită, dar păstrând aceleași obiceiuri și având aceeași dinamică culturală. Deși schimbă temporar adresa, comportamentul rămâne același. Locul filmării lucrării are o importanță deosebită pentru mine, Sala Omnia fiind viitoare casă a dansului contemporan românesc, o clădire încărcată de o istorie comunistă, dar care poate oferi speranța unui ecosistem cultural mai bun pentru artiștii și artistele care lucrează cu corpul. Reabilitarea și transformarea acestei clădiri într-un spațiu destinat dansului este un proces anevoios, a cărui simplă existență este amenințată de schimbările politice din peisajul românesc.” – Simona Deaconescu
𝐕ORTEX, 𝟖’,𝟑𝟎 𝐑𝐎, 𝐬𝐜𝐮𝐫𝐭𝐦𝐞𝐭𝐫𝐚𝐣 𝐝𝐞 𝐝𝐚𝐧𝐬, 𝟐𝟎𝟐𝟏
Concept, coregrafie & performance: Cosmin Manolescu
Imagine & montaj: Alina Uşurelu
Univers sonor: Lala Mişosniky
În colaboare cu: Ioana Buraga, Anca Câmpeanu, Cristian Grăunte, Valentina Iordache, Alina Masgraş, Alina Tofan, Georgiana Vlahbei
Producător: Fundația Gabriela Tudor
Co-finanțator: Administrația Fondului Cultural Național
Vortex este un spațiu imaginar în interiorul unui corp pierdut.
Un spațiu întunecat al emoțiilor și fricilor.
O explorare a sălbăticiei și a peisajului natural.
Un martor cinematografic al experienței corpului în cușca pandemiei.
Un omagiu adus vieții și morții.
Film realizat în cadrul unui retreat de dans inspirat de universul dansului -butoh și realizat în conexiune cu publicația Corpul în pandemie disponibilă gratuit la adresa https://dans.ro/…/2021/11/corpul_in_pandemie_web.pdf
𝐁𝐚𝐫𝐨𝐜, 𝟔’, 𝐑𝐎, 𝐬𝐜𝐮𝐫𝐭𝐦𝐞𝐭𝐫𝐚𝐣 𝐝𝐞 𝐝𝐚𝐧𝐬, 𝟐𝟎𝟐𝟑
Regizor / Editor / Director de imagine: Corina Andrian
Performeri: Denisa Coropcă, Andrei Cristea, Nicolae Dobrovicescu, Sara Ghilezan, Antonia Itineanț, Filip Stoica, Beatrice Tudor, Carolina Țapoc
Interpreți: Nicolae Dobrovicescu (vioară), Sara Ghilezan (vioară)
Producător: Unfold Motion
Mulțumiri: Casa de Cultură Jimbolia
Cu sprijinul: FITT Timișoara, Primăria Jimbolia
Scurtmetraj realizat în cadrul proiectului Dans Nomad Jimbolia 2023. Proiectul Dans Nomad face parte din programul cultural Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii și este finanțat de Primăria Municipiului Timișoara prin Centrul de Proiecte.
Scurtmetrajul de dans ”Baroque” a fost realizat în orașul Jimbolia (Timiș) pe durata celei de-a 4-a ediții a proiectului ”Dans Nomad”. Proiectul urmărește promovarea dansului contemporan în localități unde acesta nu este prezent în mod constant sau deloc în oferta culturală. Unul dintre rezultatele proiectului este reprezentat de filmul de dans care constituie rodul întâlnirii artistice dintre regizoarea Corina Andrian și performeri, în orașul Jimbolia.
”Întâlnirea cu Muzeul “Stefan Jäger” a fost una emoționantă, aproape copleșitoare, fapt ce s-a transmis poetic prin corpurile dansatorilor și interpretarea melancolică a violoniștilor Nicolae Dobrovicescu și Sara Ghilezan. Dansatorii au umplut spațiul asemenea unor ”sălcii unduitoare”, “ascunzând” coregrafic în fiecare cameră un secret transmis mai departe de această casă plină de povești nespuse. Astfel, dansatorul Filip Stoica se luptă cu neliniștea și apăsarea, dansatoarea Beatrice Tudor înnoadă o cravată invizibilă ce apoi devine reală și palpabilă, fețele tuturor se transfigurează pe măsură ce piesa ”Chaconne” a lui Bach devine distorsionată de dilatarea timpului. A doua parte a filmului “Baroque” urmărește cum dansatorii sunt manipulați de arcușul violonistului într-o notă experimentală și întunecată. Spre final, într-o atmosferă specifică genului thriller, Muzeul Presei „Sever Bocu” devine o arhivă dominată de ”dansatori-termite” care caută cu disperare acel ceva care le va potoli ”foamea”. ” Corina Andrian Regizor / Editor / Director de imagine
𝟑𝟎+ | 𝐩𝐨𝐬𝐭 𝐫𝐞𝐯𝐨𝐥𝐮𝐭̦𝐢𝐚 𝐜𝐨𝐫𝐩𝐮𝐥𝐮𝐢 (premieră 2023), 𝟑𝟎’, 𝐑𝐎, 𝐟𝐢𝐥𝐦 𝐝𝐨𝐜𝐮𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐫, 𝟐𝟎𝟐𝟑
film documentar despre activitatea coregrafului Cosmin Manolescu
Realizat de Alina Ușurelu
Produs de Fundația Gabriela Tudor, 2023
Prezentat în premieră în cadrul Moonlights – Romanian dance films night.
Mulțumiri speciale: Ștefania Ferchedău, Florin Fieroiu, Alexandra Bălășoiu, Cristina Lilienfeld
În 2017, la aniversarea a 25 de ani de activitate cu Fundația Gabriela Tudor/Proiect DCM, Cosmin Manolescu realiza un volum de texte și eseuri sub titlul Revoluția corpului. Între timp au mai trecut 5 ani și o pandemie, prilej de noi proiecte, spectacole și filme, dar și de noi construcții colective, precum spațiul AREAL. Ocazie pentru artista vizuală Alina Ușurelu de a vizita universul său coregrafic printr-o incursiune în arhiva de filme, spectacole și interviuri realizate de-a lungul timpului dar și cele mai recente premiere.
30 de ani în 30 de minute, o explorare emoționată a unui corp în continuă mișcare care-și caută în continuare viitorul. Film produs în conexiune cu spectacolul ”Cancer, Coregrafiat”, realizat și prezentat în premieră în 2023 la București, New York, New Jersey, Brașov și Timișoara, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
D.A.N.C.E. TM | Dance.Artists.Network. Conference.Encounter face parte din programul “Power Station” și este organizat în cadrul programului “Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în Anul 2023” fiind un proiect co-finanțat de Primăria Orașului Timișoara prin Centrul de Proiecte. Evenimentul este organizat în parteneriat cu rețeaua European Dance House Network, rețea finanțată de Uniunea Europeană.
D.A.N.C.E. TM este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
[𝐬𝐡𝐢𝐩 𝐨𝐟 𝐟𝐨𝐨𝐥𝐬] still, Gabriel Durlan