Rezidența coregrafică Ne (re)creăm în școală se va desfășura la Școala Italiană Aldo Moro începând cu data de 27 septembrie, având ca scop propunerea unor formule educaționale alternative prin dans, mișcare și psihoterapie. Formatul educațional și artistic propus de Valentina De Piante se naște din dorința de a crea, în cadrul sistemului educațional, un spațiu de reflecție asupra corpului, metode diverse de raportare la mișcare, creație și cunoștințe. Activitățile în școală vor fi coordonate de coregrafa Valentina De Piante și de psihoterapeuta Loredana Larionescu.
Activități coordonate de Valentina De Piante
Rezidența coregrafică se bazează pe sistemul drop-in. Coregrafa preia o oră convențională din orarul elevilor și o transformă într-o propunere de mișcare și creație performativă. În prima parte a orei, Valentina va introduce elevii în lumea dansului contemporan și va aborda aspecte privind motricitatea, echilibrul și înțelegerea unor principii fizice care îi vor ajuta să învete să fie conștienți de mișcările lor: să cadă, să sară, să se rotească, să se miște cu plăcere.
În cadrul acestor ore, coregrafa va facilita diferite formate de feedback: a sta şi a observa corpul, relatia senzaţie/ emoţie; a le desena a și le scrie; a le filma sau a le povesti. Acestea vor deveni pilonii principali în construcția spectacolului și în coagularea cercetării. După aceste momente de conștientizare, Valentina va aborda limbajul dansului ca metodă de comunicare și de înțelegere poetică a unui text literar pe care se lucrează la clasă.
În acest fel, se vor crea momente colective coregrafice pornind de la textul ales.
Laboratorul va dura două săptămâni și se va încheia cu un performance dedicat elevilor, profesorilor și părinților și va invita la un alt tip de educație. Antrenarea corpului înseamnă, de fapt, antrenarea atenției, a creativității, a unei cogniții integrate, a unei sensibilități sporite față de sine și de celălalt.
Activități coordonate de Loredana Larionescu
Încălzirea corpului-minte pentru părinți
La rândul său, psihoterapeutul specializat în terapie prin dans și mișcare Loredana Larionescu își propune să activeze părinții printr-o serie de ateliere de mișcare conștientă cu oportunități de reflecție asupra rolului parental. Valorificând prezența acestora la prima oră pentru a-și aduce copiii la școală, facilitatoarea va crea cadrul unei încălziri matinale, urmate de împărtășire și reconectare, poate cu găsire de resurse psihologice prin intermediul corpului, creând premisele unui start al zilei mai conectat la sine, energizat și conștient.
Reflecție profesională creativă pentru cadrele didactice
Crearea unui cadru sigur, conținător și non-judicativ pentru a privi din unghiuri noi practica didactică și poate chiar unele situații dificile cu care se confruntă cadrele didactice, folosind mijloacele creativ-expresive și sprijinul întregului grup. Facilitatorul nu își propune să predea noțiuni teoretice, nici să dea sfaturi, ci să susțină un context hrănitor pentru descărcare, exprimare deschisă, schimb de idei și generare de soluții noi, totul apelând la resursele corpului.
Rezidența la Școala Italiană Aldo Moro este una dintre cele trei rezidențe implementate de AREAL în diferite instituții de învățământ pe parcursul anului școlar 2021-2022. Rezidența la Școala Italiană Aldo Moro este organizată în cadrul programului „AREAL – spațiu pentru dezvoltare educațională”, proiect co-finanțat de Primăria Capitalei prin ARCUB în cadrul Programului „București – Oraş deschis 2021″. Conţinutul acestei pagini nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Primăriei Municipiului București sau ARCUB. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro.
Foto: Camp Valentina de Piante, Alexandra Bordeianu