online, Zoom

19.09-28.11.2020

Proiectul Istorii prezente în spații incomode este o reaccesare a istoriei dansului contemporan din România, printr-o serie de întâlniri cu personalitățile (artiști coregrafi, interpreți istorici de artă, muzicieni, critici de dans, manageri culturali) care au participat direct la configurarea scenei dansului contemporan, care au scris istoria acestui domeniu și participă activ și decizional la definirea prezentului artelor performative.

Discuțiile vor avea loc pe platforma Zoom și vor fi moderate de Andreea Belu și Cosmin Manolescu și vor urmări structura „ ce s-a întâmplat? | ce se întâmplă? | ce s-ar putea întâmpla?” din punct de vedere colectiv, profesional, personal.

Interacțiunea directă cu persoane care au făcut istoria dansului contemporan din România și modelează prezentul acestuia este o ocazie reală de a afla și clarifica anumite aspecte direct, prin dialog cu aceștia. O excepție de la majoritatea situațiilor, în care istoria se accesează prin lectură, surse indirecte, lăsând concluziile să apară într-un timp mai îndelungat și, de multe ori, solitar. În afara cadrului discuțiilor formale, în care multe întrebări sunt omise, pentru a nu deranja, în care interlocutorii își proiectează – voit sau nu- o imagine unii către ceilalți. Pentru că situațiile actuale și trecute ale dansului contemporan sunt precare, considerăm că politețea distantă nu poate fi prezentă, tocmai pentru a nu perpetua acea ”stare de bine” fictivă, care nu are legătură cu realitatea socială a dansului contemporan românesc de ieri și de astăzi.

Cea mai importantă parte a întâlnirilor este interacțiunea dintre cei invitați și publicul prezent, căruia îi este destinat proiectul. Intersecția dintre perspective din trecut, modelate și rafinate de experiență în domeniu și perspective ale viitorului, cu nevoie și interes pentru informații din dans contemporan, se face în prezent.

Istorii Prezente în spații incomode este un proiect inițiat de coregrafa Andreea Belu, cu sprijinul Centrului Național al Dansului București, în cadrul Stagiunii Corp. Proiect cultural cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.

CALENDAR

sâmbătă, 19.09.2020, 12.00, link Zoom
DESPRE MARGINALI
MIHAI MIHALCEA ȘI COSMIN MANOLESCU

sâmbătă, 03.10.2020, 12.00, link Zoom
DESPRE SPAȚII INCOMODE
KINGA KELEMEN ȘI ȘTEFANIA FERCHEDĂU

sâmbătă, 07.11.2020, 12.00, link Zoom
DESPRE DANS ȘI ALTE CERCETĂRI
CARMEN COȚOFANĂ ȘI VALENTINA DE PIANTE NICULAE

sâmbătă, 21.11.2020, 12.00, link Zoom
DESPRE CONFLUENȚE/ VLAICU GOLCEA

sâmbătă, 28.11.2020, 12.00, link Zoom
DESPRE PERSPECTIVE CRITICE
GINA ȘERBĂNESCU ȘI MIHAELA MICHAILOV
întâlnire moderată de Cosmin Manolescu

Foto: Traian Moldovan


DETALII DESPRE FIECARE ÎNTÂLNIRE

DESPRE MARGINALI
MIHAI MIHALCEA ȘI COSMIN MANOLESCU
sâmbătă, 19.09.2020, ora 12.00, link Zoom

Grupul „Marginalii” a fost primul grup coregrafic independent format după căderea comunismului, în 1992, de artiștii Cosmin Manolescu, Florin Fieroiu, Irina Costea și Mihai Mihalcea.

„Urmărind evoluția ulterioară a membrilor colectivului, prin perioada de profesorat în Liceul de Coregrafie din București (Florin Fieroiu, Mihai Mihalcea), dar și prin colaborările și susținerea noilor generații de artiști de dans ( Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea), Grupul „Marginalii” poate fi privit drept nucleul care a contribuit la generarea condițiilor care au favorizat apariția unei mișcări consistente în dansul contmeporan românesc post -1989.” ( sursa: Institutul Prezentului/ www.institutulprezentului.ro)

COSMIN MANOLESCU este coregraf, performer, curator și expert cultural, director artistic al companiei Paradis Serial/Fundației Gabriela Tudor.
Crede profund că dansul contemporan este o formă de artă care poate schimba în mod pozitiv viața oamenilor, indiferent de vârstă, sex sau identitate. Din 1997, a jucat un rol important în dezvoltarea dansului contemporan în România și în crearea Centrului Național de Dans București (2004). În 2014 Centrul Național al Dansului i-a acordat un premiu de excelență pentru dezvoltarea dansului contemporan, iar în decembrie 2015, Fundația Alexandrion i-a oferit premiul secțiunii dans pentru spectacolul Zmeul. În ianuarie 2017 a primit premiul pentru Rezistență în cultură pentru cei 20 de ani de activitate cu Fundația Gabriela Tudor, oferit de Administrația Fondului Cultural Național. 
A studiat dansul contemporan cu Raluca Ianegic, Christine Bastin, Karine Saporta, Christian Trouillas, Mathilde Monnier, Georges Appaix și Dominique Bagouet, Gelabert Gesc, Irene Hultman, Doug Rosenberg și Mark Taylor, Emio Greco, Ko Murobushi, David Zambrano (1990-1999). Colaborează în calitate de dansator cu coregraful francez Christian Trouillas în cadrul spectacolului Le Grand Jeu (1992-1996). Debutează în calitate de coregraf în 1994 în cadrul Grupului Marginalii. Spectacolele și proiectele sale sale au fost prezentate cu succes la București, New York, Paris, Lyon, Roma, Dublin, Porto, Amsterdam, Beirut, Riga, Seattle ș.a. În perioada 2012-2015 a fost director artistic al spațiului-laborator ZonaD – studio Paradis Serial unde a realizat diferite ateliere, rezidențe și proiecte pentru publicul larg. Din 2014 începe să-și dezvolte o metodă proprie de lucru – corpul emoțional, o abordare holistică a corpului care include atingere, exerciții de yoga, mișcări senzoriale subtile, pe care o predă în țară și în străinătate și o folosește în spectacolele sale. În prezent este interesat de proiecte experimentale care leagă corpul cu orașul, peisajul și natura. În 2017 a lansat proiectul copac Dans-Wanderer, care vorbește despre filozofia călătoriilor experiențiale și descoperirea necunoscutului. Din 2018 organizează anual un retreat de dans contemporan la plaja Corbu, iar în 2019 creează spectacolul Simple Plăceri, sub forma unei drumeții performative la Cascada Urlătoarea. Este inițiator și membru co-fondator al colectivului AREAL | spatiu pentru dezvoltare coregrafică.

Până să se reinventeze în Farid Fairuz (2010) și să-și asume o biografie ficțională pentru a interacționa din altă perspectivă cu spațiul public, artistul MIHAI MIHALCEA a fost unul dintre cei mai activi din domeniul coregrafiei contemporane din România de după 1989. A avut un rol esențial în multe dintre inițiativele care au condus la recunoașterea internațională a dansului contemporan românesc și la inființarea unor structuri și instituții devenite repere ale acestui domeniu. De la finalul anului 2005 este director al Centrului Național al Dansului din București.
De-a lungul timpului a sustinut cursuri și ateliere la Centrul Național al Dansului, Tanzquartier Wien, Liceul de Coregrafie “Floria Capsali”, Centre Chorégraphique National de Franche-Comte a Belfort, La Manufacture, Atelier du Rhin – Centre dramatique regional, Colmar, Opera din Chișinău, Liceul de muzică “Dinu Lipatti”, Teatrul de Stat din Arad și în cadrul proiectului “Practica Teatrală în Regiunile Centru și Nord-Vest” al Asociatiei Centrul Multimedia Teatru74, Târgu Mureș. A fost artist în rezidență la Tanzquartier Wien, Centrul Național al Dansului Paris, Hebbel Theatre Berlin, Centre Chorégraphique National de Franche-Comte a Belfort, La Manufacture, Atelier du Rhin – Centre dramatique regional, Colmar. A dansat și a creat spectacole și lucrări coregrafice prezentate în: Franta, Germania, Italia, Ungaria, Austria, S.U.A., Bulgaria, Ucraina, Portugalia, Polonia, Olanda, Belgia, Elveția și Slovenia, fiind invitat la festivaluri importante, precum Paris Quartier d’Ete, Internationales TanzFest Berlin și Springdance.
Prezența sa pe scenele internaționale a fost remarcată în publicații ca: Le Monde, Berliner Zeitung, Paris-Match, Liberation, Danser, Ballet-Tanz International, Dance Theatre Journal, La Reppublica.
Din 2010 a decis să-și ficționalizeze biografia și să-și semneze toate lucrările sub pseudonimul Farid Fairuz, personaj căruia i-a inventat o întreaga identitate.

DESPRE SPAȚII INCOMODE
KINGA KELEMEN ȘI ȘTEFANIA FERCHEDĂU
sâmbătă, 03.10.2020 ora 12.00, link Zoom

KELEMEN KINGA este manager cultural cu expertiză în managementul artelor performative, atât în structura teatrului de stat, cât și în cadrul companiilor independente din România. A lucrat ca dramaturg, secretar literar, marketing manager, manager PR, coordonator de festivaluri internaționale de teatru și și a produs piese de teatru și dans în sectorul artelor performative independente, piese cu turnee naționale și internaționale. Este partener fondator al organizației nonguvernamentale GroundFloor Group (Cluj) și membru al consiliului director al Federației Fabrica de Pensule (Cluj).

ȘTEFANIA FERCHEDĂU este manager, cercetător și producător în domeniul artelor contemporane, lucrând interdisciplinar în România și internațional din 2003. Și-a folosit pregătirea umanistă și literară și experiența îndelungată în management cultural în lucrul îndeaproape cu artiști și organizații din dans și teatru, dar și din arte vizuale și arhitectură, pentru a acompania, produce, prezenta și documenta o varietate de proiecte în special începînd din 2010.
Este interesată de studiul generațiilor 1960-1980 de artiști din artele performative și de cercetarea practicilor artistice, evenimentelor și situațiilor care au marcat artele performative în România după 1989. Împreună cu Alina Șerban dezvoltă Institutul Prezentului, o asociație cu profil interdisciplinar pe care a fondat-o în 2016 ca o platformă de resurse artistice și teoretice în domeniul artelor vizuale și performative. În acest cadru este co-editor al seriei de publicații Parkour (cu numere dedicate pînă în prezent artiștilor Miriam Răducanu, Octavian Nemescu, Ion Grigorescu, Constantin Flondor, Lia Perjovschi, Lucian Mețianu, Diet Sayler) și al platformei editoriale online www.institutulprezentului.ro, co-programează seria de conferințe Privind spre viitor, privind în trecut și asigură direcția artistică a componentei COLLEGIUM, dedicată formării profesionale continue a artiștilor. Între proiectele de amploare recente se află expoziția 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969-1971, găzduită de Muzeul Național de Artă al României (7.11.2019 – 2.2.2020).
Din 2012, Ștefania Ferchedău a fost co-director al platformei ZonaD, alături de coregraful Cosmin Manolescu, un laborator de dans contemporan și dezvoltare profesională în care a programat ateliere și dezbateri despre istoria și teoria dansului contemporan. Între acestea au fost Performance and Choreographic Imagination, un atelier susținut de profesorul André Lepecki la București (mai 2015), sau Platforma de Reflecție — o rezidență în mișcare între România-Portugalia-Letonia, reunind artiști, manageri, curatori, critici de dans, ambele prezentate în cadrul E-Motional (2011-2015, un program european de schimburi artistice între 8 țări al cărui co-inițiator și manager a fost). Alte proiecte recente includ Eastern Connection, o colaborare româno-japoneză, și contribuția în cadrul rețelei Cultura în educație, care unește profesioniști din domeniul artelor care dezvoltă proiecte în școli (din 2013).
Între organizațiile cu care a colaborat din 2010 ca manager de program, producător, consultant artistic sau de management se află: Fundația Gabriela Tudor/ United Experts, Asociația pepluspatru, Asociația Zeppelin, Asociația MetruCub, Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană. Afilierile instituționale trecute includ Asociația ECUMEST (2003-2008), Institutul Cultural Român New York (2008-2010). În 2017 a primit premiul pentru Management cultural pentru ultimii 10 ani de activitate din partea Administrației Fondului Cultural Național.

DESPRE DANS ȘI ALTE CERCETĂRI
CARMEN COȚOFANĂ ȘI VALENTINA DE PIANTE NICULAE
sâmbătă, 07.11.2020, ora 12.00, link Zoom

CARMEN COȚOFANĂ a absolvit Liceul de Coregrafie “Octavian Stroia” – Cluj Napoca și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică «I. L. Caragiale»– București, secția Coregrafie. Din 1998 participă la workshop-uri cu coregrafi importanți, precum: Pal Frenak, Karine Saporta, Donna Uchizono, Mark Tompkins, Carol Brawn, David Zambrano, Vera Mantero, Xavier le Roy, Thomas Leman, Peter Stamer și a colaborat, ca interpret, în piesele coregrafilor Sorana Badea, Mihai Mihalcea, Vava Ștefănescu, Valentina de Piante, Charles Lineham, Florin Fieroiu, Eduard Gabia, Farid Fairuz, Mădălina Dan. În 2005 este beneficiară a bursei DanceWEB/Vienna; participă în programul de rezidențe artistice “Terrains Fertiles” 2005 în Paris, Viena și București ; în proiectul “Nottdance Dialogue”/Nottingham 2008 ; rezidență artistică oferită de Cullberg Ballet/Stockholm și Jardin d’Europe în 2009 și programul ArtistNe(s)t, oferit de Centrul de Cultură “George Apostu” la Luxembourg, în 2010. Participă la festivaluri naționale și internaționale ca: Platforma Dansului Contemporan Românesc/București 1998, EURODANCE /Iași 1999, IndepenDANCE/București 2000 și 2002, Balkan Dance Platform/București 2003, Aeroweves /Londra 2003, Aerodance JULIDANCE /Amsterdam 2003, SESC “Forum Mondial Cultural”/Sao Paolo 2004, ImpulsTanz/Vienna 2005, Kaai Theater/Bruxelles 2007, Restart/București 2007, SpringDance/Utrecht 2008, Tanzquartier/Vienna 2008, Le Colombier/Paris 2011.

VALENTINA DE PIANTE NICULAE este cadru didactic al UNATC, doctor în Teatru și Artele Spectacolului, coordonator de proiecte, coregraf, cercetător și performer. Este singurul profesor din țară cu expertiza ATM și FI în metoda Feldenkrais®, metodă de reorganizare a schemelor neuromotrice. Predă laboratoare de scriere coregrafică și educație somatică, fiind invitată în diverse universități și platforme de cercetare pedagogică. În 2009 a participat la evenimentul TTT – Teaching the Teachers – București și în 2013 la TTT – Budapesta.În 2015 a ținut prelegeri teoretice îmbogățite de o practică corporală intensă împreună cu cercetătorul neurolog dr. Radu Dop. A ghidat, în calitate de expert român, proiectul european Tandem Dance dedicate nevăzătorilor și performerilor. In anul 2016 a facut parte din [8:tension] choreographers, obținând o bursă la ImPulsTanz de la Viena cu performance-ul M.E.L.T. Motion Emotion and Lateral Thinking, creat împreună cu Kroot Juurak (dramaturgia) și Eduard Gabia ( sound research). Face parte din feedback team a cercetării interdisciplinare IDOCDE Mind the Dance, publicată în anul 2017. Din anul 2017 este interesată de studiile interdisciplinare adresate copiilor și adolescentilor, cercetând cum mișcarea este un declanșator de creativitate și de autocunoaștere. Proiectul, H.e.art- human emobodying art, realizat împreună cu Alexandra Bălășoiu, cu Ioana Manciu, cu Alexandra Gârbea și cu expertiza clinică a psihologului Simona Petreaca, a documentat procesul întâmpinat cu 4 grupe de adolescenți de la liceele Tonitza, Capsali, Școala pentru Deficienți de Vedere și Asociația Gifted ( copii supradotați). În anul 2017 a colaborat la proiectul interdisciplinar Earsight, al Indiebox, lucrând cu deficienți de vedere. Acest proiect a dat naștere unui performance durațional în casa Efden. În anul 2018 face parte din echipa profesorilor Școlii Performative, lansată de către CNDB și dedicată noii generații, este invitată ca coregraf și profesor în cadrul festivalului Camp (Sfântu Gheorghe) și ține ateliere Feldenkrais pentru cântăreți de la Bluenoise. Tot în acest an colaborează cu Mădălina Dan în cadrul proiectului The Agency of Touch, o abordare tactilă somatică, chinestezică, creativă în contexte medicale. Ca coregraf, în mai-iunie lucrează la o lectură performativo-somatică a lucrărilor artistice și literare din cadrul expozitiei In.Fuzion#1, a asociației Montage. În vară/toamnă creează performance-ul Singing Bodies Trilogy-Part III-Bad Mamma ,împreună cu coregrafii Alexandra Bălășoiu și Denis Bolborea. În cadrul acestui proiect prezintă Trilogia și predă ateliere în București, Cluj, Sfântu Gheorghe și la Timișoara. În prezent, Valentina cercetează metode educaționale și performative care potențează creativitatea și auto-cunoasțerea, la intersecția dintre somatică, psihologie transpersonală, neurostiință, filozofie a percepției. Ține ateliere constant în cadrul Asociației Arhipera ( Arhitecture on the margins of society) pentru oricine este pasionat de mișcarea conștientă, de auto-cunoaștere și de descoperire a propiului potențial.
În timp, dorește crearea unei platforme educative, performative şi creative despre conștiință și corp, artă și neuroeducație, spațiu corporal și spatiu public.

DESPRE CONFLUENȚE/ VLAICU GOLCEA
sâmbătă, 21.11.2020, ora 12.00, link Zoom

Cu o discografie de peste 30 de titluri editate în tară și în străinătate, plus o importantă prezență concertistică în majoritatea țărilor europene, compozitorul și performerul Vlaicu Golcea își desfășoară activitatea muzicală în diferite sectoare ale artelor sincretice: muzică de teatru, film documentar, lung și scurt metraj, animație, instalații multimedia, intervenții în spații publice și performance-uri. A compus coloanele sonore la peste 100 de producții teatrale, în anul 2009 fiindu-i acordat premiul UNITER pentru muzică de teatru. În dansul contemporan semnează coloana sonoră și sound-designul la peste 30 de producții naționale și internaționale. Mai multe informații pe vlaicugolcea.ro.


DESPRE PERSPECTIVE CRITICE
GINA ȘERBĂNESCU ȘI MIHAELA MICHAILOV
întâlnire moderată de Cosmin Manolescu
sâmbătă, 28.11.2020, ora 12.00, link Zoom

GINA ȘERBĂNESCU este Doctor în Filosofie, titlu obținut la Universitatea București.
Este cronicar de dans pentru Dilema veche, Observatorul Cultural, Teatrul azi, Scena.Ro, Art Act Magazine, LiterNet.ro. A participat la programul Moving Dialogue New York, un schimb cultural între artiștii români și cei americani, inițiat de Dance Theatre Workshop , Fundația Gabriela Tudor și Movement Research New York. A participat (la propunerea Asociației 4 Culture) în cadrul programului Critical Endeavour, în contextul festivalurilor Working Title Bruxelles și ImpulsTanz Viena. A realizat dramaturgia coregrafică şi asistenţă dramaturgică pentru rezidenţii Jardin d’Europe din Danemarca, Croaţia, Bulgaria, Marea Britanie, Suedia, Belgia, Ungaria. Este autoarea cărților Dansul Contemporan- Sensuri ale corpului (2007), publicată de Centrul Național al Dansului și Fundația Camil Petrescu, Trixy Checais- Cartografia Zborului (2015), publicată de Editura Eikon și Centrul Național al Dansului București. În 2004 a fost dramaturg în cadrul proiectului „Anti-GONE – It’s me”, coregrafiat de Galina Bolissova (BG). Proiectul s-a desfășurat la Centrul Cultural George Apostu din Bacău, în contextul rezidențelor „E-Motional/ ArtistsNe(s)t”, organizate de Fundația „Gabriela Tudor”.

MIHAELA MICHAILOV (n. 1977) este dramaturg și critic de artele spectacolului. Predă la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”, București. Piesele ei au fost traduse în bulgară, engleză, franceză, germană, maghiară și spaniolă. Este co-fondatoare a Centrului de Teatru Educațional Replika. E preocupată, de asemenea, de teme legate de sistemul educațional în România și de dezbaterile pe care le generează: violența în școală, drepturile copilului, relațiile între elevi, profesori, părinți. Din 2012 lucrează cu regizorul Radu Apostol în diferite proiecte de teatru educațional. centrulreplika.com